SEB - vejledning til brugerstyring

Hvad er SEB? Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring (SEB) er en fælles digital platform, der gør det nemt at administrere brugeradgang til mere end 100 sundhedsfaglige services. Platformen er udviklet af Indenrigs- og Sundhedsministeriet, regionerne og private sundhedsaktører og bruges af borgere, kommuner, regioner og private sundhedsudbydere.

Denne vejledning er rettet mod organisationer, der administrerer brugeradgang til SEB Sundhed og anvender SEB Classic til styring af roller og rettigheder.

Læs mere om SEB

 

Sådan tilmelder din organisation sig SEB

Hvis organisationen er ny i SEB, skal den først oprettes. Dette gøres ved at udfylde nedenstående skema, scanne det og sende det til Servicedesk på 

servicedesk@sundhedsdata.dk.

 

Identifikationsmidler til adgang i SEB

For at få adgang til SEB skal brugere logge ind med MitID eller et identifikationsmiddel fra en regional eller kommunal identitetsudbyder (IdP).

 

Oprettelse af medarbejdere i SEB
Når organisationen er oprettet, kan nye medarbejdere anmode om adgang ved at logge ind her:

 

Udvidelse af adgang til nye services
Hvis en organisation allerede er oprettet i SEB og ønsker adgang til en ny service, skal den sikkerhedsansvarlige eller en befuldmægtiget kontakte SEB Support via mail:

SEB Systemforvaltning sørger for at give organisationen adgang til den nye service. Derefter kan organisationens SEB-administrator tildele de relevante roller og rettigheder til sine brugere.

Vigtigt: Hvis organisationen allerede er oprettet, men SEB-administratoren ikke kendes, bedes I kontakte servicedesk@sundhedsdata.dk og angive CVR-nummeret i emnefeltet.

 

Vejledning til brugerstyring i SEB Classic
Her finder du en generel vejledning i, hvordan man administrerer brugere i SEB Classic. Der findes også en særlig vejledning for brugere af Den Nationale HenvisningsFormidling (DNHF).

 

SEB Discoveryside – Valg af identitetsudbyder

Når brugere tilgår SEB, møder de en forside kaldet SEB Discoveryside. Her kan de vælge, hvilken identitetsudbyder (IdP) de vil logge ind med.

  • Ved valg af NemLog-in kan brugere med MitID Erhverv eller MitID Privat logge ind.
  • Brugere kan også vælge en lokal IdP via fanen ”Lokal IdP”.
  • Det er muligt at søge efter den ønskede IdP og gemme valget til fremtidig brug ved at sætte flueben i ”Husk mit valg”.

 

Hvis du bruger NemLog-In:

Se driftsstatus og tilmeld dig NemLog-In-driftsmeddelelser





Aktuel status : Status  grøn


Seneste driftsbeskeder

SEB - Servicevindue 11. april 13-14 overstået
Systemet kører som normalt.
Opdateret: 11-04-2025 kl. 14:14
Oprettet: 11-04-2025 kl. 14:14
SEB - Servicevindue fredag d. 11. april 2025 kl. 13.00 - 14.00
SEB har servicevindue fredag den 11. april 2025 kl. 13 til kl. 14, hvor der kan opleves ustabilitet. Der vil være nedetid på SEB Classic (brugeradministration) i 20 minutter. Opleves der problemer med at logge på SEB, så vent 1 minut og forsøg igen.
Opdateret: 11-04-2025 kl. 12:58
Oprettet: 10-04-2025 kl. 09:09
SEB - Servicevindue overstået i morges kl. 06.20
Systemet kører normalt.
Opdateret: 13-03-2025 kl. 13:33
Oprettet: 08-01-2025 kl. 10:02

Servicedesk

+45 3332 3900

Se telefontider her

Ved mail, husk at skrive SEB i Emnefeltet samt opgive et telefonnummer du kan træffes på.

Bemærk..

SEB har en vagttelefon der er kan anvendes uden for forretningstiden.

Vagttelefon: +45 4422 8075

Vagttelefonen tager sig udelukkende af incidents på de samfundskritiske systemer der indgår i patientbehandlingen, indtil videre er det FMK-Online og Sundhed.dk - ellers henvises til Servicedesk på telefon +45 3332 3900.

Mandag - fredag kl. 9.00 til 15.00

E-mail: servicedesk@sundhedsdata.dk

E-mails behandles på hverdage mellem kl. 08.00 – 16.00 (fredage kl. 08.00 – 15.30)

SLA for samfundskritiske systemer der indgår i patientbehandlingen


Servicedesk@sundhedsdata.dk

Faglig kontakt

Al henvendelse skal ske via Servicedesk.

Få driftsinformation

Tilmeld dig til mailservice for driftstatus eller brug RSS icon32 RSS feed