SEB - vejledning til brugerstyring
Nedenstående vejledninger er rettet mod organisationer der skal brugerstyre services tilsluttet SEB Sundhed og anvender SEB Classic til styring af roller og rettigheder.
Hvis brugerorganisationen er ny på SEB, skal der ske en oprettelse. Den nye organisation skal udfylde nedenstående skema, skanne det og sende det til Servicedesk på servicedesk@sundhedsdata.dk.
SEB Blanket for tilslutning af brugerorganisationer (PDF)
Hjælp til udfyldelse af blanketten (PDF)
Identifikationsmidler
Adgangsstyring i SEB sker med MitID eller et identifikationsmiddel fra en regional eller kommunal identitetsleverandør (IdP).
Brug af MitID Privat til mindre virksomheder
Brugerstyring af organisationens medarbejdere
Når organisationen ER oprettet, kan nye brugere bede om oprettelse ved at logge på:
SEB-vejledninger og -blanketter
Hvis organisationen allerede er oprettet i SEB og skal have udvidet med adgang til en ny service, skal den sikkerhedsansvarlige eller dennes befuldmægtigede kontakte SEB supporten og anmode om adgang servicen.
Det sker via mail til servicedesk@sundhedsdata.dk. Skriv: SEB og CVR-nummer først i emnefeltet på mailen.
Organisationens rettigheder udvides af SEB systemforvaltning til at gælde den nye service, brugerorganisationens SEB administrator kan så give adgang til eksisterende brugere og tildele relevante roller/rettigheder.
OBS! Hvis en organisation allerede er oprettet i SEB, men SEB administratoren ikke er kendt, så kontakt servicedesk@sundhedsdata.dk. Skriv SEB og CVR-nummer først i emnefeltet på mailen.
Brugerstyring i SEB Classic
Nedenstående er en generel vejledning i at brugerstyre i SEB Classic. Der ligger også en vejledning der er specifikt rettet mod brugere af Den Nationale HenvisningsFormidling (DNHF).
Generel vejledning til brugerstyring i SEB Classic (PDF)
Vejledning til brugerstyring i DNHF (PDF)
Discoveryside på SEB for understøttelse af lokale IdP'ere
SEB brugere vil nu møde nedenstående forside – SEB’s discoveryside – når de tilgår tilsluttede services.
Siden giver mulighed for at vælge, hvilken identitetsleverandør (IdP) brugerens identifikationsmiddel (ID) giver adgang til at logge på hos.
Ved valg af NemLogIN kan brugere med MitID Erhverv eller MitID Privat logge på hos NemLog-In eller vælge en lokal IdP på fanen "Lokal IdP". Man fremsøger den ønskede IdP og kan huske den til næste gang ved at sætte flueben i "Husk mit valg".
Hvis du bruger NemLog-In:
Se driftsstatus og tilmeld dig NemLog-In-driftsmeddelelser