SEB - vejledning til brugerstyring

Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring (SEB) er en fælles single sign-on platform for brugeradministration af over 100 forskellige sundhedsfaglige services, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet, regionerne og en lang række private sundhedsaktører stiller til rådighed for borgere, regioner, kommuner og private sundhedsaktører.

Nedenstående vejledninger er rettet mod organisationer der skal brugerstyre services tilsluttet SEB Sundhed og anvender SEB Classic til styring af roller og rettigheder.

Læs mere om SEB

Hvis brugerorganisationen er ny på SEB, skal der ske en oprettelse. Den nye organisation skal udfylde nedenstående skema, skanne det og sende det til Servicedesk på servicedesk@sundhedsdata.dk.

SEB Blanket for tilslutning af brugerorganisationer (PDF)

Hjælp til udfyldelse af blanketten (PDF)

Identifikationsmidler

Adgangsstyring i SEB sker med MitID eller et identifikationsmiddel fra en regional eller kommunal identitetsleverandør (IdP).

Bestilling af MitID Erhverv

Brug af MitID Privat til mindre virksomheder 

Brugerstyring af organisationens medarbejdere

Når organisationen ER oprettet, kan nye brugere bede om oprettelse ved at logge på:

Log på SEB

SEB-vejledninger og -blanketter

Hvis organisationen allerede er oprettet i SEB og skal have udvidet med adgang til en ny service, skal den sikkerhedsansvarlige eller dennes befuldmægtigede kontakte SEB supporten og anmode om adgang servicen.

Det sker via mail til servicedesk@sundhedsdata.dk. Skriv: SEB og CVR-nummer først i emnefeltet på mailen.  

Organisationens rettigheder udvides af SEB systemforvaltning til at gælde den nye service, brugerorganisationens SEB administrator kan så give adgang til eksisterende brugere og tildele relevante roller/rettigheder.

OBS! Hvis en organisation allerede er oprettet i SEB, men SEB administratoren ikke er kendt, så kontakt servicedesk@sundhedsdata.dk. Skriv SEB og CVR-nummer først i emnefeltet på mailen.

Brugerstyring i SEB Classic

Nedenstående er en generel vejledning i at brugerstyre i SEB Classic. Der ligger også en vejledning der er specifikt rettet mod brugere af Den Nationale HenvisningsFormidling (DNHF).

Generel vejledning til brugerstyring i SEB Classic (PDF)

Vejledning til brugerstyring i DNHF (PDF)

Discoveryside på SEB for understøttelse af lokale IdP'ere

SEB brugere vil nu møde nedenstående forside – SEB’s discoveryside – når de tilgår tilsluttede services. 

Siden giver mulighed for at vælge, hvilken identitetsleverandør (IdP) brugerens identifikationsmiddel (ID) giver adgang til at logge på hos.

Ved valg af NemLogIN kan brugere med MitID Erhverv eller MitID Privat logge på hos NemLog-In eller vælge en lokal IdP på fanen "Lokal IdP". Man fremsøger den ønskede IdP og kan huske den til næste gang ved at sætte flueben i "Husk mit valg".

Hvis du bruger NemLog-In:

Se driftsstatus og tilmeld dig NemLog-In-driftsmeddelelser





Aktuel status : Status gul


Seneste driftsbeskeder

SEB Produktion har servicevindue onsdag d. 8. januar 2025 kl. 5 - 7
SEB Produktion har servicevindue onsdag d. 8. januar 2025 kl. 5 - 7 Nedetid: Forventes den 1. time Ustabilitet: Hele perioden Påvirker: Hele SEB sundhed og SEB admin herunder medarbejder login Påvirker ikke: SEB Borger login
Opdateret: 20-12-2024 kl. 08:33
Oprettet: 20-12-2024 kl. 08:33
SEB TEST - Normal drift
SEB TEST drift er normal efter driftsforstyrrelser.
Opdateret: 17-12-2024 kl. 08:51
Oprettet: 17-12-2024 kl. 08:51
SEB TEST - Ustabil drift
SEB Test kører ustabilt, da DevTest4 nemlogin stadig er nede. Se evt. driftsstatus på: https://digitaliser.dk/nemlog-in/nyt-fra-nemlog-in-og-mitid-erhverv/2024/dec/driftsforstyrrelser-nemlog-in
Opdateret: 16-12-2024 kl. 10:08
Oprettet: 16-12-2024 kl. 10:08

Servicedesk

+45 3332 3900

Se telefontider her

Ved mail, husk at skrive SEB i Emnefeltet samt opgive et telefonnummer du kan træffes på.

Bemærk..

SEB har en vagttelefon der er kan anvendes uden for forretningstiden.

Vagttelefon: +45 4422 8075

Vagttelefonen tager sig udelukkende af incidents på de samfundskritiske systemer der indgår i patientbehandlingen, indtil videre er det FMK-Online og Sundhed.dk - ellers henvises til Servicedesk på telefon +45 3332 3900.

Mandag - fredag kl. 9.00 til 15.00

E-mail: servicedesk@sundhedsdata.dk

E-mails behandles på hverdage mellem kl. 08.00 – 16.00 (fredage kl. 08.00 – 15.30)

SLA for samfundskritiske systemer der indgår i patientbehandlingen


Servicedesk@sundhedsdata.dk

Faglig kontakt

Al henvendelse skal ske via Servicedesk.

Få driftsinformation

Tilmeld dig til mailservice for driftstatus eller brug RSS icon32 RSS feed