e125 -Indberetningssystemet
Systemet bruges også til indberetning fra udenlandske sygekasser af udgifter til sygehjælp, som dansk sikrede har modtaget i pågældende land.
Derudover bruges systemet også til indberetning af opgørelser over danske pensionister, der er bosat i visse EU-lande, og som er optaget i det pågældende lands sygesikring til udgift for Danmark. I disse tilfælde betales et beregnet gennemsnitsbeløb pr. måned, som den danske pensionist har boet i det pågældende land.
e125-systemet ejes af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Læs mere om International Sygesikring på styrelsens hjemmeside
Beskrivelse af funktionalitet
I Danmark er det medarbejdere i regioner og kommuner, der indtaster regninger for ydelser i primærsektoren, på sygehuse og for kommunale sundhedsydelser. Disse medarbejdere er i nogle regioner ansat i regionens administration, i andre på sygehuse i regionerne. I kommunerne er de pågældende ansat i den kommunale administration.
Brugergrupper og kontaktpersonRegioner og kommuner bestemmer, hvilken brugerprofil, den enkelte bruger skal have. Der skal som minimum være en bruger med adgang til at frigive krav (fx som kommunal administrator for sundhedsydelser eller på et sygehus som en sygehusadministrator) og en bruger, der kan indtaste krav (fx kommunal indtaster eller i regionen en sygehusindtaster).
Kravene er henholdsvis primære krav, sygehuskrav og kommunale ydelser efter både sundhedsloven og den sociale lovgivning.
Brugertilmelding håndteres lokalt i regionen/kommunen af en SEBadministrator i samarbejde med den nærmeste leder/kontaktpersonen – bortset fra regionale brugere, der skal taste og/eller frigive krav for et sygehus (sygehusadministrator og sygehusindtaster).
Regionale brugere
Disse regionale brugere skal først skrive til deres SEBadministrator, få tildelt roller og herefter også registreres af Styrelsen for Patientsikkerhed, International Sygesikring, førend de kan komme på systemet. Tilmelding sker ved brug af denne blanket.
Kontaktpersonen
Hver region og kommune udpeger en kontaktperson, der kan besvare indsigelser fra udlandet om indberettede krav. Kontaktpersonen skal også have en oversigt over regionens/kommunens brugere af systemet, så kontaktpersonerne kan videresende beskeder fra styrelsen, fx systemmeddelelser.
Blanket regional kontaktperson
Blanket kommunal kontaktperson
Teknisk hjælp til at oprette brugere og oversigt over brugerroller findes i styrelsens Teknisk guide til E 125-systemet
Læs her Pjece til regioner om E 125-systemet og Pjece til kommuner om E 125-systemet om bl.a. kontaktpersonens opgave, frister og gebyr.
Hvordan tilgås servicen
Servicen er tilgængelig over Sundhedsdatanettet på: https://e125.sum.dsdn.dk
Læs om Sundhedsdatanettet her
Læs om SEB – Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring her
Brugeren valideres med
NemID medarbejdersignaturer fra Nets
Hvilke krav stilles til adgang
E 125-systemet kan tilgås med browsere som IE11, Edge samt nyeste versioner af Firefox og Chrome.
SLA
Tilgængelig: 24x7x365