Den Nationale Henvisnings Formidling - DNHF
DNHF er et central knudepunkt for formidling af henvisninger, bilag og kvitteringer i Sundhedsvæsenet og kan sammenlignes med ”et posthus”, hvor data midlertidigt opbevares.
DNHF er ikke omfattet af journalføringsbekendtgørelsen § 2 og § 3, stk. 1-2. Alle journalføringspligtige oplysninger skal journalføres lokalt i patientjournalen hos afsenderen og modtageren af henvisningen. Data i DNHF slettes, når der ikke længere er et formål med opbevaringen jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e.
DNHF indgår i et systemlandskab, hvor 3 partssystemerne sender og modtager henvisninger fra DNHF via datasnitfladerne på henvisningsformidlingsmodulet. DNHF har i tilknytning hertil udviklet en brugergrænseflade, der understøtter formidling af henvisninger, både for behandlere der henviser, men også for behandlere, der understøtter borgerens frie valg af behandler og henter henvisninger. Via Henvisningsmodulet udstiller DNHF henvisningsdata for borgerne på sundhed.dk og appen MinSundhed.
DNHF gør brug af nationale registre og har snitflade til National Serviceplatform (NSP).
Log in til DNHF
Adgang kræver en brugeridentitet, som sikrer, at DNHF kan genkende og skelne den enkelte bruger fra andre brugere.
MitID/MitID Erhverv kan anvendes som identifikationsmiddel til at bekræfte brugers identitet ved login.
For mere information henvises til: MitID Erhverv - MitID Erhverv (mitid-erhverv.dk)
Større brugerorganisationer kan vælge at etablere en Lokal IdP (Identity Provider) til at administrere identifikationsmidlerne. Den lokale IdP kan anvendes til at bekræfte brugeres identitet i stedet for MitID/MitID Erhverv ved login.
For mere information henvises til: Lokal Identity Provider (Lokal IdP) - MitID Erhverv (mitid-erhverv.dk)
Brugerstyring for adgang til DNHF
Brugeradgang og tildeling af roller styres af login-metoden, og DNHF udstiller følgende muligheder:
- Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring (SEB). Organisationer skal være registreret i SEB og udpege en administrator, der tildeler relevante roller og rettigheder.
- Automatisk login. DNHF tildeler rolle ud fra klinikkens registrerede autorisation i forhold til behandlingsområde.
- Whitelistet system med foruddefinerede roller. DNHF har godkendt tredjepart system, som er whitelistet til adgang.
For mere information henvises til link: DNHF Vejledninger
Hjælp - DNHF brugergrænseflade:
På DNHF hjemmeside kan der hentes information og vejledninger om login, funktionalitet af brugergrænsefladen, informationssikkerhed mv.
Link: https://dnhf.dk/#/support
DNHF drift:
CGI Danmark A/S varetager drift, support og vedligehold af DNHF-løsningen. Driftsløsning baserer sig på Microsoft Azure, og løsningen gør brug af automatisering og overvågning af driften.
Driftsstatus af DNHF kan følges på DNHF hjemmeside: https://dnhf.dk/#/operating-status
DNHF support:
CGI support har
SPOC (Single Point of Contact) på alle supporthenvendelser på hverdage.
Kontaktoplysninger om DNHF support kan findes på DNHF hjemmeside: DNHF Support
Eventuelle driftsnedbrud af DNHF uden for den primære driftstid løses på den næstkommende hverdag.
EDI-meddelelser til DNHF via VANS
VANS
(Value Added Network Service) er et
kommunikationsnetværk, som varetager elektronisk dataudveksling af
henvisninger, bilag og kvitteringer mellem de sundhedsfaglige behandlers IT-systemer og DNHF i et samarbejdende netværk
med andre VANS-udbydere i Danmark.
EDI-meddelelser til DNHF indsamler og fordeler VANS-operatør TrueCommerce via
postkasserne tilknyttet DNHF, og servicen returnerer enten en positiv eller negativ
kvittering til afsender.
Opleves der stop i forsendelser og/eller behov for sporing af EDI-meddelelser, skal der tages kontakt til den VANS-operatør, de enkelte organisationer har en kontraktaftale med om support.
Nødprocedure ved stop i forsendelse af
EDI-meddelelser:
I tilfælde af at meddelelser ikke distribueres på grund af driftsstop til sygehuse/hospitaler eller er utilgængelig for den private sektor, og hvor det ikke er muligt at logge ind på DNHF, skal organisationerne tage stilling til alternative kommunikationsmetoder for at sikre kontinuerlig informationsudveksling for visitering og behandling. Det påhviler organisationerne at identificere og implementere alternative kanaler, der kan benyttes, indtil den normale drift er genoprettet.