Den Nationale Henvisnings Formidling - DNHF

Den Nationale Henvisningsformidling - DNHF er en national løsning, som distribuerer henvisninger og bilag til sundhedsfaglige behandlere i regionerne, stat, kommuner og den private sektor.

DNHF er et central knudepunkt for formidling af henvisninger, bilag og kvitteringer i Sundhedsvæsenet og kan sammenlignes med ”et posthus”, hvor data midlertidigt opbevares.

DNHF er ikke omfattet af journalføringsbekendtgørelsen § 2 og § 3, stk. 1-2. Alle journalføringspligtige oplysninger skal journalføres lokalt i patientjournalen hos afsenderen og modtageren af henvisningen. Data i DNHF slettes, når der ikke længere er et formål med opbevaringen jf. databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e.

DNHF indgår i et systemlandskab, hvor 3 partssystemerne sender og modtager henvisninger fra DNHF via datasnitfladerne på henvisningsformidlingsmodulet. DNHF har i tilknytning hertil udviklet en brugergrænseflade, der understøtter formidling af henvisninger, både for behandlere der henviser, men også for behandlere, der understøtter borgerens frie valg af behandler og henter henvisninger. Via Henvisningsmodulet udstiller DNHF henvisningsdata for borgerne på sundhed.dk og appen MinSundhed.

DNHF gør brug af nationale registre og har snitflade til National Serviceplatform (NSP).

Log in til DNHF
Adgang kræver en brugeridentitet, som sikrer, at DNHF kan genkende og skelne den enkelte bruger fra andre brugere.

MitID/MitID Erhverv kan anvendes som identifikationsmiddel til at bekræfte brugers identitet ved login.

For mere information henvises til: MitID Erhverv - MitID Erhverv (mitid-erhverv.dk)

Større brugerorganisationer kan vælge at etablere en Lokal IdP (Identity Provider) til at administrere identifikationsmidlerne. Den lokale IdP kan anvendes til at bekræfte brugeres identitet i stedet for MitID/MitID Erhverv ved login.

For mere information henvises til: Lokal Identity Provider (Lokal IdP) - MitID Erhverv (mitid-erhverv.dk)

Brugerstyring for adgang til DNHF
Brugeradgang og tildeling af roller styres af login-metoden, og DNHF udstiller følgende muligheder:

  • Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring (SEB). Organisationer skal være registreret i SEB og udpege en administrator, der tildeler relevante roller og rettigheder.
  • Automatisk login. DNHF tildeler rolle ud fra klinikkens registrerede autorisation i forhold til behandlingsområde.
  • Whitelistet system med foruddefinerede roller. DNHF har godkendt tredjepart system, som er whitelistet til adgang.

For mere information henvises til  link: DNHF Vejledninger

Hjælp - DNHF brugergrænseflade:

På DNHF hjemmeside kan der hentes information og vejledninger om login, funktionalitet af brugergrænsefladen, informationssikkerhed mv.

Link: https://dnhf.dk/#/support

DNHF drift:

CGI Danmark A/S varetager drift, support og vedligehold af DNHF-løsningen. Driftsløsning baserer sig på Microsoft Azure, og løsningen gør brug af automatisering og overvågning af driften.

Driftsstatus af DNHF kan følges på DNHF hjemmeside: https://dnhf.dk/#/operating-status

DNHF support:
CGI support har SPOC (Single Point of Contact) på alle supporthenvendelser på hverdage.

Kontaktoplysninger om DNHF support kan findes på DNHF hjemmeside: DNHF Support

Eventuelle driftsnedbrud af DNHF uden for den primære driftstid løses på den næstkommende hverdag.

EDI-meddelelser til DNHF via VANS

VANS (Value Added Network Service) er et kommunikationsnetværk, som varetager elektronisk dataudveksling af henvisninger, bilag og kvitteringer mellem de sundhedsfaglige behandlers IT-systemer og DNHF i et samarbejdende netværk med andre VANS-udbydere i Danmark.

EDI-meddelelser til DNHF indsamler og fordeler VANS-operatør TrueCommerce via postkasserne tilknyttet DNHF, og servicen returnerer enten en positiv eller negativ kvittering til afsender.

Opleves der stop i forsendelser og/eller behov for sporing af EDI-meddelelser, skal der tages kontakt til den VANS-operatør, de enkelte organisationer har en kontraktaftale med om support.

Nødprocedure ved stop i forsendelse af EDI-meddelelser:
I tilfælde af at meddelelser ikke distribueres på grund af driftsstop til sygehuse/hospitaler eller er utilgængelig for den private sektor, og hvor det ikke er muligt at logge ind på DNHF, skal organisationerne tage stilling til alternative kommunikationsmetoder for at sikre kontinuerlig informationsudveksling for visitering og behandling. Det påhviler organisationerne at identificere og implementere alternative kanaler, der kan benyttes, indtil den normale drift er genoprettet.





Aktuel status : Status  grøn


Seneste driftsbeskeder

DNHF - SEB fejl rettet
Systemet fungerer normalt.
Opdateret: 27-10-2024 kl. 09:00
Oprettet: 27-10-2024 kl. 09:00
DNHF - Fejler for organisationer der er oprettede i SEB med adgang til DNHF
Adgangen til DNHF vil fejle for de sundhedsfaglige organisationer som er oprettet i SEB med adgang til applikationen DNHF og tilhørende roller. Vi vender hurtigst muligt tilbage med en ny status.
Opdateret: 25-10-2024 kl. 15:38
Oprettet: 25-10-2024 kl. 15:38
DNHF - Systemet kører normalt igen
Formidlingen af henvisninger, bilag og kvitteringer er igen kørende. Der er i løbet af timerne oparbejdet sig en kø, som er vi er i gang med at processere. Problemet er demed løst og vi sender ikke flere opdateringer vedr. dette.
Opdateret: 03-09-2024 kl. 15:23
Oprettet: 03-09-2024 kl. 15:23

Driftstatus

Se driftstatus 
https://dnhf.dk/#/operating-status


Kontakt

E-mail: dk.dnhf-support@cgi.com

Telefon: +45 4482 7964

Åbningstider:
Mandag-fredag: 8-16
Lørdag-søndag og helligdage: Lukket


Kontakt omkring SOR og SEB:

servicedesk@sundhedsdata.dk

+45 3332 3900

Få driftsinformation

Tilmeld dig til mailservice for driftstatus eller brug RSS icon32 RSS feed