SEB - beskrivelse og tilslutning

Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring (SEB) er en fælles single sign-on platform for brugeradministration af over 100 forskellige sundhedsfaglige systemer, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet, regionerne og en lang række private sundhedsaktører stiller til rådighed for borgere, regioner, kommuner og private sundhedsaktører.

SEB består af 2 enheder dele, SEB Borger og SEB Sundhed.

  • SEB Borger
    SEB Borger er målrettet borgeres adgang til sundhedsservices hos kommuner, regioner og den private sundhedssektor. På SEB Borger anvendes MitID/NemLog-In som IdP (identitetsudsteder). Eksempler her kan være webapoteker, adgang til services som receptfornyelse, tidsbestilling i praksissektoren eller adgang til regionernes evalueringssystemer for patienter.

  • SEB Sundhed
    SEB Sundhed er målrettet sundhedsprofessionelle i Kommuner, Regioner og den private sundhedssektor. SEB Sundhed anvender ud over MitID/NemLog-In og Regionale og Kommunale løsninger som IdP (identitetsudsteder).

Målgruppen er regioner, kommuner og private systemleverandører, der leverer services på sundhedsområdet som anvendes af sundhedsprofessionelle.

I forbindelse med SEB Sundhed findes et brugerkatalog, SEB Classic. I SEB Classic kan brugerorganisationerne tildele deres brugere roller/rettigheder til de services der er tilsluttet SEB Sundhed. En del af rollerne suppleres med en enhed i SOR-træet, som styrer, hvilken del af organisationen rollen giver adgang til. 

SEB Classic kan også berige brugeridentiteten / tokenet med informationer som Ydernummer samt AUTid og uddannelseskode eller udstede et bootstraptoken som giver adgang til de nationale services på den Nationale Serviceplatform-NSP.

Tilslutning og brug af SEB
Hvis man som serviceejer ønsker at benytte SEB til brugerstyring, skal man gerne allerede tidligt i udviklingsforløbet kontakte SEB Systemforvaltningen og bede om et møde. På mødet er der mulighed for nærmere at få afklaret, om servicen opfylder kravene for at kunne benytte SEB, og nærmere få afdækket, hvordan roller/rettigheder skal opsættes.

For at aftale et møde sendes en mail til sebdrift@sundhedsdata.dk med angivelse af en kontaktperson og meget gerne en overordnet beskrivelse af den nye service. SEB Systemforvaltning vender så tilbage og aftaler et møde.

SEB tilslutningsvejledning for serviceejere, der ønsker at benytte SEB (PDF)

Skema til beskrivelse af roller, der ønskes oprettet i SEB Classic (Word)

SEB Metadata
SEB Borger og SEB Sundhed anvender OCES3 certifikater, services der ønskes tilsluttet skal på tilsvarende vis udstille systemets metadata så de er tilgængelige på internettet.

SEB udstiller sine metadata på nedenstående links:

Metadata for SEB Sundhed produktion, der skal anvendes fra den 24. april 2023 (XML)

Metadata for SEB Sundhed test, der skal anvendes fra den 3. april 2023 (XML)

Metadata for SEB Borger produktion, der skal anvendes fra den 24. april 2023 (XML)

Metadata for SEB Borger test, der skal anvendes fra den 3. april 2023 (XML)

 




Servicedesk
+45 3332 3900
servicedesk@sundhedsdata.dk

Se telefontider her

Ved mail, husk at skrive SEB først i Emnefeltet samt opgive et telefonnummer du kan træffes på.

Bemærk..
SEB har en vagttelefon der er kan anvendes uden for forretningstiden. Telefon +45 44228075
Vagttelefonen tager sig af incidents på samfundskritiske systemer som FMK, Sundhed.dk og regionale systemer der indgår i patientbehandlingen.

Links 

SLA for samfundskritiske systemer der indgår i patientbehandlingen

Brugeradministration i SEB

Brugeroprettelse i SEB

Vejledning og introduktion for brugeradministratorer på SEB 

Autorisationsblanket for organisation og brugeradministrator på SEB

Få driftsinformation

Tilmeld dig til mailservice for driftstatus eller brug RSS icon32 RSS feed