Menu ☰

Servicenavigation


DPSD - Sagsbehandling

Dansk Patient-Sikkerheds-Database (DPSD) - Sagsbehandling af utilsigtede hændelser (UTH), herunder modtagelse af rapporterede hændelser, samt udtræk til statistik.

Generel beskrivelse af service
Baggrund for denne service er Sundhedsloven kapitel 61 - Patientsikkerhed samt BEK nr 1 af 03/01/2011 hvor der står: Rapporteringssystemet for utilsigtede hændelser har til formål at understøtte patientsikkerheden ved at indsamle, analysere og formidle viden om utilsigtede hændelser og dermed skabe en systematisk læring dels af utilsigtede hændelser, der sker indenfor sundhedsvæsenets sektorer, dels af utilsigtede hændelser, der sker i overgangen mellem sektorerne.
Systemet skal understøtte den kvalitetsudvikling, som finder sted i sundhedsvæsenet, og udviklingen af et miljø, hvor det er muligt for personalet at håndtere utilsigtede hændelser og drage læring heraf. Denne sagsbehandlingsservice er en af to services der til sammen udgør det der ovenfor kaldes rapporteringssystemet.

Læs merewww.dpsd.dk  

Beskrivelse af funktionalitet
Sagsbehandlingsservicen starter når data fra rapportering af en UTH er modtaget i systemet. Servicen håndterer sagsbehandling af de enkelte sager i regionalt/kommunalt regi. Ved afslutning af sagen regionalt/kommunalt, anonymiseres og videresendes sagen automatisk til Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS).
Servicen anvendes både i STPS og i sundhedsvæsenet til statistik f.eks. i forbindelse med udarbejdelse af årsrapporter, ledelsesinformation og til understøttelse af læring.

Brugergrupper
Ansatte inden for sundhedsvæsenet (herunder risk managers).
Medarbejdere i læringsenheden i Patientombuddet.

Hvilke krav stilles til adgang
Organisationen skal have adgang til Sundhedsdatanettet (SDN) og en aftale for Servicenummer: 668, dpsd.csc (195.80.246.238)
Brugeren skal være oprettet og tildelt rettigheder til DPSD i SEB.
Hvis man ønsker at tilgå DPSD undervisning- og testserver skal der være en aftale med Servicenummer: 668, dpsd-prep.csc (195.80.246.236)

Løsningen er udviklet, så den kan bruges med de nyeste versioner af browsere som Chrome, Firefox, Safari og Internet Explorer.
Ældre versioner kan medføre, at visse sider ikke vises korrekt.
Ved brug af NemID medarbejdersignatur (MOCES) nøglefil er der problemer med Java ved brug af Chrome og Mozilla Firefox, læs nærmere om dette her.

Hvordan tilgås servicen
DPSD Sagsbehandling tilgås på: dpsd.csc.dsdn.dk  
DPSD Undervisning- og testsystem tilgås på dpsd.csc.dsdn.dk

SLA
Service skal være tilgængelig alle hverdage 8:00-17:00.

Relaterede services
Digital rapportering af utilsigtede hændelser (UTH) i sundhedsvæsenet.

Vejledninger
Adgang til DPSD sagsbehandlingsservice kræver adgang til Sundhedsdatanettet(SDN), samt oprettelse i SEB som anvender digital signatur.
For at blive oprettet skal man tage kontakt til sin lokale SEB-administrator, som sørger for at igangsætte brugeroprettelse.

Læs om brugeroprettelse i SEB  her

Sagsbehandlersupport

 

 

 





Aktuel status :


Seneste driftsbeskeder

DPSD - Sagsbehandling fejl ved print Resuméer
Det er desværre en fejl når man udskriver resume via Internet Explorer. Vores leverandør arbejder på at løse problemet. Vi vender tilbage hurtigst muligt med en status.
Opdateret: 10-07-2017 kl. 09:14
Oprettet: 10-07-2017 kl. 09:14
DPSD rapport editor er inaktiv eller fejler
Flere oplever at DPSD rapport editoren er inaktiv eller fejler. Problemet skyldes en opdatering i Internet Explorer. Løsningen er at tilføje dpsd.dk til kompatibilitetsvisning. Gør følgende: Login på DPSD • Klik på ”Funktioner” i menubjælken og vælg ”Indstillinger for Kompatibilitetsvisning” • Der vil stå dsdn.dk i ”Tilføj dette websted”. Klik på knappen ”Tilføj”, så dsdn.dk rykker til feltet nedenunder. Klik herefter på knappen ”Luk” Såfremt der er brug for hjælp til dette, bedes I tage kontakt til jeres lokale helpdesk.
Opdateret: 17-05-2017 kl. 17:12
Oprettet: 17-05-2017 kl. 17:09
DPSD - SEB servicevindue færdigkørt
Servicevindue overstået.
Opdateret: 07-04-2017 kl. 10:53
Oprettet: 07-04-2017 kl. 10:53

FAQ og Kontaktformular

Med mulighed for support
Se DPSD FAQ side

Servicedesk

+45 3268 3900
Mandag - fredag kl. 9.00 til 15.00

servicedesk@ssi.dk

Faglig kontakt

Al henvendelse skal ske via Servicedesk. Se ovenfor.

Få driftsinformation

Tilmeld dig til mailservice for driftstatus eller brug RSS icon32 RSS feed

Kontaktinformation

Sundhedsdatastyrelsen | Ørestads Boulevard 5,  2300 Kbh S  |  T  7221 6800  


Se desktop udgave
Se mobil udgave