Teknisk koncept

NSP er – teknisk set – et infrastruktur element, som giver en standardiseret adgang for systemer til relevante webservices indenfor sundhedsvæsenet.
NSP stiller krav til sikkerhed og standardisering af snitflader og bidrager med sikkerhed, stabil kvalitet i leverancen og central supportmulighed.
NSP tilbyder – foruden selve produktionsmiljøet – også tekniske miljøer som understøtter test og uddannelse.

Svartider og driftsstabilitet
NSP indeholder monitorerings- og log faciliteter, der giver mulighed for at dokumentere overholdelsen af servicemål og svartider, samt at sikre den løbende overvågning af platformen, der foregår centralt.

NSP udsteder oversigt over servicemål i forbindelse med drift af platformen, se den tekniske beskrivelse på [NSP tekniske servicemål].

Services på platformen har egne svartids- og oppetids aftaler. Det er den serviceansvarlige, som garanterer de tekniske svartider for services på platformen. Se mere under [servicesbeskrivelserne for NSI services]

NSP sikkerhedskoncept
NSP opererer med et sikkerhedskoncept der reguleres gennem adgang via Sundhedsdatanettet og via autentificering på CVR nr. Når et CVR nr. er autentificeret til NSP, via STS servicen, har organisationen per automatik teknisk adgang til alle service der udstilles på NSP.
Sikkerhedskonceptet er forklaret uddybende på [siden for NSP sikkerhed].

NSP miljøer – test og uddannelse
NSP giver mulighed for at foretage test af systemintegration for både services og klientsystemer. Dette sker praktisk via De fælles testmiljøer for NSP, som i alt giver tre niveauer af modenhed før endelig anvendelse af produktionssystemet.
Desuden er der mulighed for klientsystemer for at anvende et NSP uddannelsesmiljø i forbindelse med uddannelsesbehov.
For alle miljøerne er der separate data, som bliver administreret forskelligt med henblik på at understøtte de forskellige behov. For eksempel sker dataindlæsning og –opdatering i uddannelsesmiljøet ikke med samme frekvens som test-miljøerne, idet opdateringer kan ændre på resultatet af en forespørgsel. Det er uhensigtmæssigt i en lærings-situation, hvor der er et forventning til et statisk svar på samme forespørgsel.